Sunday, 4 November 2012

UNTUK BUDAK2 SEKOLAH YG JUGA CALON SPM

"SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM 2012″ kepada semua pelajar TINGKATAN 5 ( 2012 ) dengan harapan dan doa agar anda semua dapat menjawab soalan dengan tenang.
Pesanan saya untuk anda :
✔Jaga kesihatan anda
✔ makan dan minum anda. Makanlah makanan yang berkhasiat dan yang paling penting adalah halal.
✔jangan mudah putus asa

✔Jangan lupa dekatkan diri kepada Allah SWT dengan melakukan solat lima waktu, solat-solat sunat seperti sunat hajat, sunat tahajut dan sebagainya.
✔Selalu berdoa kepada Allah SWT supaya dipermudahkan segala urusan
✔Mohon maaf dan restu daripada kedua ibu bapa dan guru sebelum datang ke sekolah dan masuk bilik peperiksaan
✔Jawab soalan ujian dengan teliti dan memahami betul-betul kehendak soalan yang ditanya serta mengikuti arahan dan peraturan-peraturan semasa di dewan peperiksaan
✔Berusahalah dengan gigih untuk mendapat hasil yang cemerlang dan yang ditagih.
✔Bertawakkal kepada Allah SWT setelah berusaha dengan gigih.
ツAkhir kalam, Selamat Maju Jaya. Semoga semuanya berjaya dan dapat melakukan yang terbaik. Amin

Thursday, 25 October 2012

KISAH HARI RAYA

assalamualaikum..selamat hari raya saya ucapkan..semoga anda menjalani ibadah nie dengan sempurna...tp bagaimana pula dgn org yg kurang bernasib baik daripada anda contohnya menjalani ibadah puasa dan menyambut hari raya dihospital???mesti anda dapat rase serba sedikit apabila anda beraya tanpa orang yg anda sayangi...dalam lirik lagu raye pon ade mengatakan JANGAN LUPA YG TIADA.,,raye tak memerlukan diri kite sempurna dari pemakaian tp cukup la sekadar memakai pakaian yg disyariatkan oleh agama...disini ingin sy ceritakan kisah seorang insan yg bergelar kekasih sy sendiri yg sedang sakit dan sekarang terlantar dihospital sebab penyakit yg pelbagai...hidupnya yg membesarkan bersama keluarga angkat sehingga ibubapa akan menghembus nafas terakhir...bagaimana pula kehidupan dia selepas itu??? mesti tertanya-tanya kan.. sebagai seorang lelaki aku patutnya menjaga kekasih aku walaupun dengan keadaan mcmmane pon sebab aku dikurniakan keadaan tubuh badan yg sihat...mesti ada hikmah disebalik tubuh badan aku yg sehat dan kekasih aku pulak sakit...tuhan mengajar aku tentang menjadi seorang insan yg mengambil berat tentang orang lain...aku masih terbayangkan masa depan aku kalau aku sakit nanti..apa yg akn aku rase jike berlaku perkare sedemikian aku sudah dapat gambarkan walaupun aku bukan ditempat dia...kalau aku demam pon aku rase derita dh sebab aku rase otak aku macam bergocang jew...aku masih tertanya-tanya siapa yg sanggup menyihirkan dia sampai jadi macam tu sedangkan sebelum nie baru je dia sembuh dari eksiden tp da datang lagi perkare lain...bayangkan beberapa hari sebelum raye dia bersama abang , seorang anak kepada ketua jururawat dan seorang juru rawat eksiden dengan lori...tp aku bersyukur alhamdulilah sebab masih diberi peluang bersama orang yg aku syg...tp dalam nahas tu meragut nyawa seorang nurse yg cukup mnyayat ati..nasib baik la dia (my gf) hanya patah tangan , abg dia patah kaki dan tangan dan anak kecil itu patah tekak...disebabkan hospital tu tempat keras macam2 dugaan aku terima tapi aku tetap akan sabar sampai ke hari ini sebab aku takmau tgk dia menderita dan aku ingin tengok dia bahagia bersama orang yg dia sayang...aku dapat bayangkan berpuasa kt hospital macamne...aduhh dengan makanan yg kene pantang dengan lauk2nye yg tidak sedap aku rase aku tidak lalu makan tp aku selalu suruh orang belikan dia makanan yg sedap2 walaupun dilarang nurse kt situ..aku tetap degil sebab aku nk dia dapat rase jgk ape yg aku rase...kalau aku makan sedap2 dia opcoss laa makan sedap2 jgk...selesai sudah pasal puasa..nie nak crite pasal raye pulak...puasa sebulan mestilah nk raye bersama yg tersayang kan....dia yg beraye tanpa aku disane cukup membuatkan aku berase pilu...aku sebagai orang dia teramat syg aku patut luangkan mase bersama dia kt hospital tu tapi apakah daya jarak yg memisahkan kite...kaludia duduk kt hospital sini tiap hari aku datang tiap ari aku bawak makanan yg dia suke tiap2 minggu aku beli adiah utk dia tp nak buat camne terlalu jauh utk aku pergi...beraye tanpa orang yg tersayang setelah kehilangan ibubapa tidak seindah mane pon kalau dibandingkan dengan tidur..hehe..tidur lagi sedap...nasib baik lah aku ade walaupun bukan depan tp aku luangkan sepenug mase bersama dia kecuali dia tidur...aku akan bersamanya sampai bile2 la sebab aku ingin membahagiakan dia dan aku takmau hidup dia derita lagi sebelum kehadiran aku dalam hidupnya....sebelum raye di 2kali operate sebab kesan darah beku tp berkat doa kite semua dia sembuh...tapi yg ajaibnya ialah nama aku..RAJA MOHD SAYUTI...bile dia dengar jew mesti dia terus sedar dari koma, tidur dan pengsan...tu la aku suke sangat...aku dapat buat dia bahagia...aku bahagia bersama dia..nanti aku sambung balik yer dengan kisah yg sama tp dihari yg lain...hahaha  

Thursday, 18 October 2012

8 FAKTA KEMATIAN


Kematian adalah akhir dari kehidupan, ketiadaan nyawa dalam organisme biologis. Semua makhluk hidup pada akhirnya akan mati secara permanen, baik karena penyebab alami seperti penyakit atau karena penyebab tidak alami seperti kecelakaan. Setelah kematian, tubuh makhluk hidup akan mengalami pembusukan.
Berikut beberapa fakta unik mengenai kematian:
1. Sebelum meninggal dunia, pendengaran adalah indera terakhir yang akan meninggalkan tubuh kita. Indera pertama yang akan ‘pergi’ ialah penglihatan, diikuti oleh rasa, bau dan sentuhan.
2. Kepala manusia masih dalam keadaan sadar selama 15 hingga 20 detik setelah dipenggal!
3. Mayat pada hari ini lebih lambat membusuk dibandingkan dulu karena banyak terdapat bahan pengawet di dalam makanan yang kita makan. Satu lagi fakta, mayat membusuk empat kali lebih cepat di dalam air dibandingkan yang dikubur di dalam tanah.
4. Lebih 2,500 orang kidal mati setiap tahun akibat menggunakan barang yang dibuat untuk orang yang menggunakan tangan kanan.
5. Saat Alexender The Great mati pada 323 sebelum Masehi, sebuah jalan khas telah dibuat dari Babylon ke Mesir untuk membawa mayatnya. Kalau ditaksir biaya pengurusan mayat Alexender itu dengan nilai mata uang pada hari ini, biayanyanya dianggarkan US$600 juta!
6. Tidak lama sebelum Thomas Edison meninggal pada 1931, sahabatnya Henry Ford telah mengambil nafas terakhir beliau dan menyimpannya ke dalam sebuah botol.
7. Pencipta seri TV Star Trek, Gene Roddenberry adalah manusia pertama yang abu mayatnya disemadikan di luar angkasa.
8. Masyarakat Mesir purba menganggap kucing adalah hewan suci. Oleh karena itu mereka akan mencukur kepala mereka apabila kucing peliharaan mereka mati.

AKTIVITI HARI INI

hari ini nk pergi ngail ( bahasa aku ) ase ... lame dh tak pergi nie ... tp ujan sikit hari ini.. camne la dgn hasil tangkapan tu kalu rezki ade tu ade la tp kalu takde pon dpt jgk pergi menenangkan fikiran selepas penat berkerja ... memang hobi aku dari dulu memancing nie .. sejak budak2 lagi ... hahaha ... so jom kite pergi memancing... lokasi hari ini dekat TER kuala ibai @ masjid terapung ...

She is my life


she is my lover ...
she helped me a lot in this life ..
even if she is sick I want to watch him set up heal ...
thank you for accepting me for what it is
i love u RAJE DARWISYA ARIANA

Tuesday, 16 October 2012

FROM USTAZ AZHAR IDRUS

BerTUDUNGlah walau
TERPAKSA.
SOLATlah walau
TERPAKSA.
PUASAlah walau
TERPAKSA.

Kerana KEWAJIPAN
itu memang
KADANGKALA sifatnya
TERPAKSA..

Dari KETERPAKSAAN
itu,,
Perlahan2 kita akan
menemukan HIKMAH
dan,,
AKHIRNYA HATI kita
menjadi IKHLAS
keranaNya..

Kalau nak TUNGGU
IKHLAS,,
SAMPAI BILA nak
tunggu baru nak
berIBADAH???..

HIDAYAH perlu DICARI,,
BUKAN DITUNGGU..
Macam MAKANAN,
kalau tak suap,,
Ia takkan masuk ke
dalam mulut..

Lawak Najwa Latif Masuk Sekolah Baru??



Suatu hari Najwa Latif berpindah
ke sekolah
baru....
Cikgu: selamat berkenalan....
Najwa: kita Berkenalan hanya
dalam laman
muka buku.... :)
Cikgu: sat gi cikgu hantar kau
dekat guru
besar baru tau...
Najwa: Kau hantar pesan dan
suruh aku
terima kamu ooohh
uwouwouwo :P

Cikgu: cikgu sakit hati dah ni =="
Najwa: hati ku rasa sesuatu :P
Cikgu : sebelom kamu balik,
datang jumpa
saya kat office..
Najwa : Dan pabila kau kata kau
mahu jumpa
aku
Cikgu: atau kamu nak saya hantar
kamu dekat
guru besar? >:(
Najwa: Ku gelisah berdebar hati
rasa tak
menentu :)
Cikgu: cikgu rasa kamu ni dah tak
betol..
Najwa: Oh oh benarkah rasa itu...
Cikgu : ingat taw.. sebelum balik
nanti kamu
datang office jumpa saya!!
Najwa : bagaimana harus
bersua...ku rasa
gementar tapi bahagia
Cikgu : memang kalau dah ade
peluang nak
rotan je kamu ni...
Najwa : perlukah kita cari
peluang pertama..
Cikgu : saya dah agak hang ni
bermasalah..
Latif : walaupun kita tak pernah
berjumpaa.....
ooohh uwouwouwo\
Cikgu: otak saya dah sarat
dengan macam2
masalah.. Kamu ni buat...
Najwa: Banyak persoalan yang
berada di
minda =P
Pelajar lain menyampuk: cikgu ni
banyak
tanya la...
Najwa : Banyak tanda tanya dan
juga kata
kerja
Cikgu disiplin : cikgu jom pegi
lunch dengan
saya kejap lagi
Cikgu: Argh, tak nak, nak settle
kes najwa ni
Najwa : Otak kata jangan hati
pula kata ya =)
cikgu: tak menentu saya di
buatnya..
Najwa : Hidup tak menentu
adakah ini
cinta......
Cikgu : konfius!!!
Najwa : banyak soalan banyak
juga
jawapannya
Pelajar lain : kalau ikut hati,cikgu
kami
memang nak bunuh hang ni
adoiii
Najwa : kata hati dan rasa tak
dibiar saja..
Cikgu Disiplin : masuk bilik saya
nak jalankan
operasi merotan ni...
Najwa : setiap yg berlaku ada
kebaikannya,harus pejam mata
dan cuba apa
saja...
Cikgu Disiplin : kamu pandang
muka saya..
Najwa : Pabila kau renung tajam
tajam mata
aku
Cikgu Disiplin : cikgu, kau rasa
kita nak report
kat encik latif ke..
Cikgu : aku rasa...
Najwa : Ku rasa sesuatu rasa
yang ku tak tahu
Cikgu : Najwa! Ape semuanya ni?
Najwa : Oh oh ini cinta
remajaku.. :P
Cikgu : cinta? Dengar baik2 kata-
kata cikgu
ni...
Najwa : Dan pabila kau katakan
kau suka
aku... ^^,
Cikgu Disiplin : sudah., Diam!!
Najwa : Ku terdiam terkedu tak
tahu mana
nak tuju...
Cikgu Disiplin : Cikgu! cinta apa
yang dia
merepek ni?
Cikgu : Oh oh itulah cinta yang
satu XP
Cikgu Disiplin , Cikgu , Najwa :
Cinta di muka
bukuu....